5 Nisan 2016 Salı

Gemide Çalışmak Nasıldır? Zorlukları Neledir?

Gemide Çalışmak Bir Çok Kişinin Hayali
Bir çok insan gemide çalışmak ister, heves eder bazıları da mecburdur. Bazıları için keyif olan bazıları için zulme dönmüş durumdadır. Bu iki uç noktadaki ayrımın çeşitli nedenleri mevcuttur. Mesleği sevmek, fiziksel ve ruhsal yeterlilik, ailevi nedenler ve sahip olunan ehliyet bu mesleği hangi pozisyonda yapacağınızı belirleyen etkenlerdir. Yazının devamında bu etkenleri birer birer açıklayacağım.
Gemide Çalışmak İçin Hangi Evraklara İhtiyaç Duyulur?
Bir gemicinin gemide çalışabilmesi için bazı evraklara ihtiyacı vardır. Bu evrakları madde madde sıralamak gerekirse:
1. Liman cüzdanı olmadan gemide çalışamayacağınızı belirtmek isterim. Liman cüzdanı bir denizcinin kimlik bilgilerinden tutun da sahip olduğu tüm yeteneklerini belgeleyen kimliğidir.
2. Pasaport eskiden gemide çalışmak için zorunlu değildi ama bir çok Avrupa limanında pasaport olmadan dışarı çıkılamadığı için bir nevi zorunluluk halini aldı. Üstelik son dönemde daha bir çok ülke bunu zorunlu tutmaya başladı.
3. Sağlık Raporu periyodik olarak yenilenmesi gerekiyor. Bu rapor gemide çalışmaya elverişli bir sağlık durumunuzun olup olmadığının anlaşılabilmesi için mutlaka gerekiyor. Eskiden 2 yılda bir yenilenmesi gerekiyordu ama artık her yıl yenileme zorunluğu getirildiğini duydum.
4. Gemiadamı yeterlik sertifikaları. Gemide çalışan tüm personelin çalıştığı pozisyona özgü olan olmazsa olmaz sertifikalardır. Her biri için ayrı eğitim almak gerekir.
Gemide Çalışanların Sınıflandırılması Nasıldır?
Gemide temel olarak iki sınıf çalışan bulunur; güverte ve makineciler. Kabaca güverteciler geminin gözle görünen kısmındaki işlevlerini yerine getirirken makineciler genelde görünürde olmayan teknik ve adı üstüne makine ile ilgili olan işlemleri yürütenlerdir. Her iki sınıf çalışanlar da kendi aralarında personel ve zabitan olarak ikiye ayrılırlar. Bu sınıflandırma tüm dünyadaki ticaret gemilerinde geçerlidir. Gemilerdeki personel ve zabitan kadrolarını sınıflandırmak gerekirse şu şekilde genel bir tablo ile karşılaşırız:
  • Güverte Sınıfı:
    • Güverte Personelleri
      • Miço
      • Gemici
      • Usta Gemici
      • Güverte Lostromosu (Reis)
      • Kamarot
      • Aşçı
    • Güverte Zabitleri
      • Yardımcı Vardiya Zabiti
      • Telsiz Zabiti
      • 3.Zabit (4.Kaptan)
      • 2.Zabit (3.Kaptan)
      • 1.Zabit (2.Kaptan)
      • Kaptan
  • Makine Sınıfı:
    • Makine Personelleri
      • Silici
      • Yağcı
      • Fitter
      • Makine Lostromosu (Makine Reisi)
    • Makine Zabitleri
      • Elektrik Zabiti
      • 4.Mühendis
      • 3.Mühendis
      • 2.Mühendis
      • 1.Mühendis (Çarkçıbaşı)
Her gemideki personelin sınıflandırması ve adedi farklı olabilir. Bu durum en başta geminin tipine, yaşına mekanik ve elektronik sistemine değişiklik göstermektedir.
Biraz da gemide çalışan bu kişilerin yaptıkları işlere değinmek istiyorum. Yine belirtmek istiyorum ki gemisine göre ufak değişiklikler gösterebilir.
Miço: Gemideki en düşük rütbeli güverte personelidir. Gemideki genel temizlik, boya, vardiya gibi her türlü noktada görev alır.
Gemici: Belirli bir süre (bu süreyi net olarak yazmıyorum yönetmeliklerle her an değişebiliyor) miço olarak çalışan denizcinin bu hizmetini belgelemesi sonrası aldığı ehliyet neticisinde edindiği pozisyondur. Gemideki genel temizlik, boya, vardiya, manevra gibi her türlü noktada görev alır.
Usta Gemici: Yine belirli bir süre gemici olarak çalışan denizcinin hizmetini belgelemesi sonrası aldığı ehliyettir. Gemideki genel temizlik, boya, vardiya, manevra gibi her türlü noktada görev alır. Aldığı görev olarak gemiciden farkı olmamasına rağmen çoğu gemide bulunması gereken minimum personel listesinde tecrübelerinin fazla olması nedeniyle usta gemici bulundurma zorunluluğu vardır.
Güverte Lostromosu (Reis): Belirli bir süre usta gemici olarak çalışıldıktan sonra sahip olunan ehliyettir. Miço, gemici ve usta gemici kadrosunun güvertede çalışmaları esanasındaki yönetiminden ve eğitiminden sorumludur. Bu sorumluluğu ona müdür gibi yan gelip yatma hakkı vermez. Miço, gemici ve usta gemici ile birlikte aynı görevleri yerine getirir. Hatta bir çok firmada ve gemide miço ve gemicilerden daha çok çalışmak zorunda kalabilirler. Doğrudan 2.Kaptan'a bağlı olarak çalışır.
Kamarot: Miço ve gemici sınıfınfan bağımsız olarak genelde gemideki yemek ve çay saatlerindeki servis, bulaşık ve yaşam mahali temizlik işlerinden sorumludur. Bazı gemilerde (özellikle eski olanlarda) personel yetersizliği nedeniyle manevrada da görev almaları istenmektedir. Geçmişinde miço olarak belirli bir süre çalışma veya karada garsonluk v.b tecrübe şartı vadır. Yönetmelikten güncel bilgi alınmasında fayda var.
Aşçı: Gemideki tüm personelin beslenme ihtiyacını karşılamaktan sorumludur. Aşçılık mesleğini yapabilir olduğunu belgeleme şartı bulunur.

Yazının devmı birkaç gün içinde yayınlanacaktır. Takip etmek için yorum yazabilir veya sağ tarafta bulunan bültene abone olabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder