Gemide
Çalışmak Bir Çok Kişinin Hayali
Bir çok insan gemide çalışmak ister,
heves eder bazıları da mecburdur. Bazıları için keyif olan bazıları için zulme
dönmüş durumdadır. Bu iki uç noktadaki ayrımın çeşitli nedenleri mevcuttur.
Mesleği sevmek, fiziksel ve ruhsal yeterlilik, ailevi nedenler ve sahip olunan
ehliyet bu mesleği hangi pozisyonda yapacağınızı belirleyen etkenlerdir.
Yazının devamında bu etkenleri birer birer açıklayacağım.
Gemide
Çalışmak İçin Hangi Evraklara İhtiyaç Duyulur?
Bir gemicinin gemide çalışabilmesi için
bazı evraklara ihtiyacı vardır. Bu evrakları madde madde sıralamak gerekirse:
1. Liman cüzdanı olmadan gemide
çalışamayacağınızı belirtmek isterim. Liman cüzdanı bir denizcinin kimlik
bilgilerinden tutun da sahip olduğu tüm yeteneklerini belgeleyen kimliğidir.
2. Pasaport eskiden gemide çalışmak için
zorunlu değildi ama bir çok Avrupa limanında pasaport olmadan dışarı
çıkılamadığı için bir nevi zorunluluk halini aldı. Üstelik son dönemde daha bir
çok ülke bunu zorunlu tutmaya başladı.
3. Sağlık Raporu periyodik olarak
yenilenmesi gerekiyor. Bu rapor gemide çalışmaya elverişli bir sağlık
durumunuzun olup olmadığının anlaşılabilmesi için mutlaka gerekiyor. Eskiden 2
yılda bir yenilenmesi gerekiyordu ama artık her yıl yenileme zorunluğu
getirildiğini duydum.
4. Gemiadamı yeterlik sertifikaları.
Gemide çalışan tüm personelin çalıştığı pozisyona özgü olan olmazsa olmaz
sertifikalardır. Her biri için ayrı eğitim almak gerekir.
Gemide
Çalışanların Sınıflandırılması Nasıldır?
Gemide temel olarak iki sınıf çalışan
bulunur; güverte ve makineciler. Kabaca güverteciler geminin gözle görünen
kısmındaki işlevlerini yerine getirirken makineciler genelde görünürde olmayan
teknik ve adı üstüne makine ile ilgili olan işlemleri yürütenlerdir. Her iki
sınıf çalışanlar da kendi aralarında personel ve zabitan olarak ikiye
ayrılırlar. Bu sınıflandırma tüm dünyadaki ticaret gemilerinde geçerlidir.
Gemilerdeki personel ve zabitan kadrolarını sınıflandırmak gerekirse şu şekilde
genel bir tablo ile karşılaşırız:
- Güverte Sınıfı:
- Güverte Personelleri
- Miço
- Gemici
- Usta Gemici
- Güverte Lostromosu (Reis)
- Kamarot
- Aşçı
- Güverte Zabitleri
- Yardımcı Vardiya Zabiti
- Telsiz Zabiti
- 3.Zabit (4.Kaptan)
- 2.Zabit (3.Kaptan)
- 1.Zabit (2.Kaptan)
- Kaptan
- Makine Sınıfı:
- Makine Personelleri
- Silici
- Yağcı
- Fitter
- Makine Lostromosu (Makine Reisi)
- Makine Zabitleri
- Elektrik Zabiti
- 4.Mühendis
- 3.Mühendis
- 2.Mühendis
- 1.Mühendis (Çarkçıbaşı)
Her gemideki personelin sınıflandırması
ve adedi farklı olabilir. Bu durum en başta geminin tipine, yaşına mekanik ve
elektronik sistemine değişiklik göstermektedir.
Biraz da gemide çalışan bu kişilerin
yaptıkları işlere değinmek istiyorum. Yine belirtmek istiyorum ki gemisine göre
ufak değişiklikler gösterebilir.
Miço: Gemideki
en düşük rütbeli güverte personelidir. Gemideki genel temizlik, boya, vardiya
gibi her türlü noktada görev alır.
Gemici: Belirli bir süre (bu süreyi net olarak
yazmıyorum yönetmeliklerle her an değişebiliyor) miço olarak çalışan denizcinin
bu hizmetini belgelemesi sonrası aldığı ehliyet neticisinde edindiği
pozisyondur. Gemideki genel temizlik, boya, vardiya, manevra gibi her türlü
noktada görev alır.
Usta Gemici: Yine belirli bir süre gemici olarak çalışan
denizcinin hizmetini belgelemesi sonrası aldığı ehliyettir. Gemideki genel
temizlik, boya, vardiya, manevra gibi her türlü noktada görev alır. Aldığı
görev olarak gemiciden farkı olmamasına rağmen çoğu gemide bulunması gereken
minimum personel listesinde tecrübelerinin fazla olması nedeniyle usta gemici
bulundurma zorunluluğu vardır.
Güverte Lostromosu (Reis): Belirli bir süre usta gemici olarak
çalışıldıktan sonra sahip olunan ehliyettir. Miço, gemici ve usta gemici
kadrosunun güvertede çalışmaları esanasındaki yönetiminden ve eğitiminden
sorumludur. Bu sorumluluğu ona müdür gibi yan gelip yatma hakkı vermez. Miço,
gemici ve usta gemici ile birlikte aynı görevleri yerine getirir. Hatta bir çok
firmada ve gemide miço ve gemicilerden daha çok çalışmak zorunda kalabilirler.
Doğrudan 2.Kaptan'a bağlı olarak çalışır.
Kamarot: Miço ve gemici sınıfınfan bağımsız olarak
genelde gemideki yemek ve çay saatlerindeki servis, bulaşık ve yaşam mahali
temizlik işlerinden sorumludur. Bazı gemilerde (özellikle eski olanlarda)
personel yetersizliği nedeniyle manevrada da görev almaları istenmektedir.
Geçmişinde miço olarak belirli bir süre çalışma veya karada garsonluk v.b
tecrübe şartı vadır. Yönetmelikten güncel bilgi alınmasında fayda var.
Aşçı: Gemideki
tüm personelin beslenme ihtiyacını karşılamaktan sorumludur. Aşçılık mesleğini
yapabilir olduğunu belgeleme şartı bulunur.
Yazının devmı birkaç gün içinde
yayınlanacaktır. Takip etmek için yorum yazabilir veya sağ tarafta bulunan
bültene abone olabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder